Reseföretag? Ta era broschyrer på allvar

Vad får en kund att välja ett företag framför ett annat? Det finns naturligtvis många saker som spelar roll - priset, intrycket och något specifikt typ av erbjudande. Men, på det stora hela så handlar det mycket om ren och skär marknadsföring. Att denna ändrat form och blivit mer digital är en självklarhet - men många företag har också begått ett fel i att helt vända den andra typen av marknadsföring ryggen.

I och med detta så har man också gått miste om många potentiella kunder - framförallt äldre - som inte använder sig av den nya tekniken i samma omfattning som förr. Vi kan säga att det handlar om resebolag som vill locka resenärer. Den stora massan sitter idag online och söker efter priser och olika erbjudanden.

Det är naturligt att man som resebolag marknadsför sig där och att man lägger en stor del av din budget på exempelvis SEO. Smart - men det ska inte gå ut över att man drar in på vanlig reklam; exempelvis den man lägger i brevlådan hos vanligt folk.

Ett tryckeri skräddarsyr era broschyrer

Det kostar väl pengar att göra så? Ja, så klart, men inte så mycket som många tror. Ett tryckeri idag kan erbjuda betydligt lägre priser än vad som förr var fallet och man kan göra detta som en följd av den egna utvecklingen.

Idag använder man andra tekniker och det gör att ett tryckeri i exempelvis Stockholm kan trycka upp väldigt exklusiva resekataloger - i färg och med finare papper - som ett resebolag sedan kan använda för att locka de kunder som fortfarande hellre ser den typen av erbjudande än att leta priser via nätet. Men info här.

Vi skulle säga att det är en ganska stor - och köpstark! - målgrupp som det handlar om också. Något som gör att man även bör fokusera på vilka det är och hur man kan tilltala dem.

Äldre personer och skräddarsydd reklam

I många fall så handlar det om äldre personer som arbetat ett helt liv och som på ålderns höst vill ha det skönt. Som resebolag så ska man alltså identifiera vad dessa vill ha och skräddarsy sitt reklamblad utifrån detta. Ett tryckeri kan dessutom ändra typsnitt på texterna så att de blir lättare att läsa. Vad vill man som äldre ha ut av en resa? Vi skulle säga att det finns några tydliga nyckelord:

  • Värme: En äldre person och de krämpor som ofta drabbar dessa vill ha värme och man vill kunna njuta av solen. Där kan det vara bra att sälja en vädret på destinationerna.
  • Service: Bekvämlighet framförallt. En ung person söker äventyret och kan trivas med att bo i bungalow i djungeln. En äldre person vill ha full service och kunna njuta av god mat, dryck och andra saker utan att behöva anstränga sig.
  • Aktiviter: Finns det golfbanor, tennis och exempelvis shuffleboard så är detta perfekta pitchar att trycka på. Att man blivit äldre innebär inte att man inte vill göra saker på sin utlandsresa.
20 okt 2018